La DGT donarà baixa temporal d’ofici a tots els vehicles dels quals tinga coneixement que hagen sigut danyats per la Dana.
L’objectiu és beneficiar al titular del vehicle afectat i fora de la circulació i que no haja de liquidar l’impost de circulació l’1 de gener de 2025.
En els pròxims dies s’habilitarà una secció dins de la web que simplificarà totes les gestions administratives relacionades amb el vehicle i amb el permís de conduir.
A més d’en la pàgina web, la sol·licitud de tràmits es pot realitzar a través del telèfon 060, la Prefectura provincial de trànsit de València i els gestors administratius.
Arran del Reial decret llei 6/2024 de 5 novembre pel qual s’adopten mesures urgents de resposta davant els danys causats per la DANA en diferents municipis de la Comunitat Valenciana, Castella-la Manxa, Andalusia, Illes Balears i Aragó entre el 28 d’octubre i el 4 de novembre de 2024, la Direcció General de Trànsit ha emés una instrucció en la qual es facilita als afectats per les inundacions la tramitació de determinades gestions relacionades amb el vehicle o amb el permís de conduir.
Amb la idea d’arribar a tots els ciutadans afectats s’han obert diversos canals per a la presentació de sol·licituds de tràmits i s’ha reduït la documentació a aportar, reduint-la a una declaració responsable, tal com s’arreplega en l’article 69 de la Llei del Procediment Comú de les Administracions Públiques i a l’exempció de taxes en el referit a les baixes temporals de vehicles, expedició de duplicats de permís de circulació o de conducció destruïts o extraviats a conseqüència de la DANA.
Els canals habilitats per la DGT per a presentar les sol·licituds d’estos tràmits extraordinaris són el telèfon 060, principalment per a persones que no disposen de mitjans telemàtics, pàgina web de DGT en el qual es realitzarà la sol·licitud mitjançant formulari i que estarà disponible en els pròxims dies i en la Prefectura provincial de trànsit de València.
A més, per a sol·licitar les baixes temporals del vehicle, als canals anteriors se sumen els gestors administratius, col·laboradors de l’administració en el que a procediment de tramitació es referix.
TRÀMITS EXTRAORDINARIS
• Baixes temporals d’un vehicle.
La Direcció General de Trànsit anotarà una baixa temporal d’ofici per a tots els vehicles que la DGT tinga coneixement que s’han vist afectats per la DANA, una informació que rebrà a través del Consorci de Compensació d’Assegurances i de les autoritats corresponents de la Comunitat Valenciana.
Per a aquells vehicles no identificats pel Consorci o les autoritats de la Generalitat, com afectats per la DANA, l’interessat mentres es gestionen els expedients d’indemnització pels danys del vehicle, o es gestiona la reparació d’este, podran sol·licitar la baixa temporal a través dels canals anteriorment citats. Este tràmit serà gratuït, tal com anteriorment s’ha comentat
L’objectiu d’esta baixa temporal és beneficiar al titular del vehicle afectat i fora de la circulació que no haja de liquidar l’impost de circulació l’1 de gener de 2025. En esta situació administrativa no es genera este impost.
Per a això solament necessitarà emplenar un simple formulari i declarar de manera responsable que la sol·licitud de la mateixa es deu al fet que el seu vehicle s’ha vist afectat per la DANA a l’octubre de 2024.
• Duplicat de permís de conducció.
Igual que en el cas anterior, per l’extraviament o destrucció del permís de conducció, el titular pot sol·licitar a través dels canals anteriorment citats un duplicat del permís de conduir, que serà remés a l’interessat a la direcció existent en el Registre General de Conductors que conste en la DGT o a la Prefectura provincial de trànsit.
Igual que en el cas anterior, el titular solament necessitarà declarar de manera responsable que el seu permís de conducció s’ha vist afectat per la DANA esdevinguda a l’octubre de 2024.
• Baixes definitives d’un vehicle.
Una vegada localitzat el vehicle, si el titular a la vista dels danys decidix retirar-lo de la circulació, haurà de cridar a un Centre Autoritzat de Tractament Mediambiental per a la seua destrucció.
Estos centres són els únics autoritzats per a descontaminar i destruir els vehicles conforme a criteris ambientals i expediran el corresponent certificat de destrucció que entregaran al titular d’este vehicle.
Una vegada que conste en el Registre de Vehicles de la DGT la informació de la baixa definitiva dels vehicles se’ls facilitarà als ajuntaments per a l’actualització del seu parc i la gestió de l’impost de circulació.
APLICACIÓ MiDGT
Es recorda, que la Direcció General de Trànsit té una aplicació miDGT en la qual el ciutadà pot tindre accés a la informació sobre els seus vehicles, la documentació dels mateixos i el propi permís de circulació.
Així mateix, en l’aplicació es té accés al permís de conduir electrònic que té la mateixa validesa en territori nacional que l’emés en suport en paper.