El pla, aprovat per la regidoria d’hisenda, compren les estratègies i objectius generals de les actuacions inspectores, i pretén millorar l’eficiència de l’organització en la prevenció i correcció d’irregularitats en matèria tributària.
El pla té com a objectius la justícia tributària, l’eficiència, i la millora en la gestió de tributs, així com el seu paper didàctic per al compliment voluntari dels deures fiscals i l’impacte positiu en la recaptació. D’esta manera, el pla pretén fer més efectiva la gestió tributària, fent que no deixen de pagar aquells que estan obligats a fer-ho, garantint la revisió i actualització dels padrons de cobrament d’impostos i taxes i promovent el compliment voluntari dels contribuents.
Els principis bàsics que seguirà la planificació de l’activitat inspectora són la col·laboració amb la resta de serveis i d’administracions públiques; l’equilibri en les actuacions, que buscaran la veracitat i exactitud de les dades i s’orientaran principalment als sectors amb major volum d’activitat; i la responsabilitat en l’exercici de control de les actuacions i els procediments, per vetlar pels drets dels contribuents i facilitar en tot moment les seues gestions.
El regidor responsable de l’àrea, Andrés Gomis, ha explicat que “este pla, que s’emmarca en la política de modernització que estem duent a terme en la gestió tributària, ens permetrà millorar la qualitat de les dades dels censos dels tributs, que estiguen cada any correctes i actualitzades i que es corresponguen amb la realitat, un objectiu fonamental en qualsevol tribut per a una gestió eficaç i eficient.”
PLANS PARCIALS
Este pla suposa l’establiment de mecanismes de control de compliment de les obligacions tributàries, en dos vessants fonamentals: investigar el que s’amaga i comprovar el que es declara. En este sentit, preveu els procediments de verificació de dades, comprovació de valors, comprovació limitada i procediment d’inspecció.
Les inspeccions i les comprovacions per a la correcta tributació es faran respecte a diversos impostos que cobra l’Ajuntament, per això s’establiran plans parcials d’inspecció.
Així, hi haurà un pla d’inspecció en l’àmbit de l’impost sobre activitats econòmiques, que grava la capacitat econòmica per activitats empresarials i professionals i s’aplica a les empreses amb una xifra de negoci amb un import net superior a un milió d’euros. Este pla passarà per la revisió del padró d’empreses que paguen este impost, comprovar les dades, les altes i les baixes, es comprovarà la correcta tributació de l’activitat econòmica i es verificarà sobre el terreny si les activitats dutes a terme corresponen les llicències d’obertura i funcionament atorgades.
El pla d’inspecció també afectarà les grans empreses explotadores de serveis i subministraments com línies de telefonia, gas, etc. que han de pagar a l’Ajuntament una taxa de l’1,5% dels ingressos facturats a Alzira, per l’aprofitament del domini públic.
En l’àmbit de l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres i altres actuacions en matèria d’urbanisme, es comprovaran les activitats de construcció i promoció immobiliària i altres edificacions, de manera que es comprove el cost real i s’assegure el pagament dels impostos i les taxes corresponents.
De la mateixa manera es revisarà el pagament de la taxa per ocupacions del subsol, sol i el vol per la via pública, a la fi que es tribute correctament i també detectar aquells que no paguen, tot i fer ús del sol públic. Finalment, també es contempla un pla d’inspecció parcial per a revisar i actualitzar el cens de reserves en via pública per a càrrega i descàrrega, aparcament i els guals.
El regidor d’Hisenda, Andrés Gomis, explica que “és una qüestió de justícia fiscal que cadascú aporte segons la seua capacitat econòmica, i per això amb este pla treballem per evitar el frau i afavorir el compliment voluntari dels deures fiscals, ja que aquells que defrauden i no paguen els impostos que els pertoca afecten la resta de contribuents”.