Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira

Bústia Interna

 

El Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira (SII) respon al mandat recollit en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, d’establir canals interns, un responsable del sistema i un procediment a seguir per a la presentació de informació sobre actes o conductes constitutius de possibles infracccions penals o administratives, greus o molt greus, en el context laboral. El SII  garanteix la confidencialitat de la persona que denuncia o informa, si decideix identificar-se. Així mateix, la informació es pot presentar també de manera anònima.

Regulació:

L’Ajuntament d’Alzira, en el marc de l’estratègia d’integritat institucional i en compliment de la legalitat, elabora esta política del Sistema Intern d’Informació de conformitat amb el que estableixen els articles 5.2.h) i 5.2.j) de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció (d’ara en avant, la LPI), per la qual s’ha incorporat a l’ordenament jurídic espanyol la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió (DPI).

Així mateix, este document pretén atorgar una protecció adequada davant de les represàlies que puguen patir les persones que informen sobre les infraccions normatives.

L’article 13.1. de la LPI estableix l’obligació de les administracions públiques d’implantar un sistema intern d’informació que servisca de via preferent (article 4 de la LPI) per a la comunicació de les infraccions normatives compreses en l’article 2 de la LPI i de protegir les persones informants davant de possibles represàlies.

Sense perjudici del caràcter preferent del Canal Intern d’Informació, tota persona física podrà informar de la comissió de qualssevol accions o omissions, incloses en l’àmbit d’aplicació de la LPI, directament a través dels següents canals externs d’informació:

a) Bústia externa de l’Agència de Prevenció i Lluita Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana (Acord del Ple de l’Ajuntament, en sessió de 26 d’octubre de 2022, d’aprovació del protocol de col·laboració amb l’Agència Valenciana Antifrau).

b) Bústia externa de l’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant, AAI.

c) Sistema de notificació de fraus de l’Oficina Europea de Lluita Contra el Frau de la Comissió Europea (OLAF).

d) Bústia de denúncies del Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA)

El Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira (d’ara en avant, SII) és la via preferent perquè les persones incloses en el seu àmbit subjectiu d’aplicació, informen sobre les accions o omissions previstes en l’article 2 de la Llei 2/2023, sempre que es puga tractar de manera efectiva la infracció i si la persona denunciant considera que no hi ha risc de represàlia. Per això, es garantirà que les comunicacions presentades a través del SII es tracten de manera efectiva.

El disseny i gestió del SII ha de ser segur i garantir la confidencialitat de la identitat de la persona informant i de qualsevol tercer esmentat en la comunicació, així com de les actuacions que es desenvolupen en la gestió i tramitació d’esta. El SII també respectarà la normativa de protecció de dades i impedirà l’accés de personal no autoritzat.

En compliment del que es disposa en la Llei 2/2023, la implantació del SII comporta:

-Crear un canal intern d’informació habilitat per a la presentació d’informació respecte de les infraccions previstes en l’article 2 de la Llei 20/2023
-Nomenar responsable del Sistema a una persona física o bé un òrgan col·legiat.
-Aprovar un procediment de gestió d’informacions.

Les informacions que es presenten han de versar sobre accions o omissions relacionades amb el funcionament de l’Ajuntament d’Alzira que puguen ser constitutives d’infraccions penals o administratives greus o molt greus.

De conformitat amb el que estableix l’article 3 de la LPI, són persones informants o denunciants aquelles que proporcionen informació sobre infraccions penals o administratives greus o molt greus, en el context laboral o professional de l’Ajuntament d’Alzira, estenent-se en tot cas a:

a) Les persones que tinguen la condició d’empleats públics de l’Ajuntament (personal funcionari de carrera i interí, personal estatutari, personal laboral, personal eventual…), així com també els càrrecs electes de l’Ajuntament d’Alzira.

b) Qualsevol personal que treballe per o sota la supervisió i direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors de l’Ajuntament d’Alzira.

c) Les persones que informen en el marc d’una relació laboral, funcionarial o estatutària ja finalitzada, voluntaris, becaris i treballadors en períodes de formació, amb independència que perceben o no una remuneració.

d) Les persones, la relació de les quals encara no haja començat, en els casos en què la informació sobre infraccions haja sigut obtinguda durant el procés de provisió de llocs de treball.

El Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira es regirà pels principis següents:

a) Seguretat, confidencialitat i, si és el cas, anonimat i protecció de dades. La garantia de confidencialitat no sols abasta la identitat de la persona informant, sinó també les persones afectades i qualsevol altre tercer esmentat. Les actuacions realitzades per a la gestió i tramitació de les informacions, haurà de comptar amb mesures per a preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades de les persones afectades. La garantia de protecció de dades impedirà l’accés a personal no autoritzat.

b) Protecció de les persones informants, amb tolerància zero davant les possibles represàlies.

c) Sotmetiment de les actuacions d’investigació a la presumpció d’innocència i al respecte al dret a l’honor per als afectats de les informacions remeses.

d) Informació adequada, clara i accessible sobre l’ús del canal intern i sobre els principis del procediment de gestió de les informacions. Així mateix, s’informarà sobre els canals externs d’informació.

e) Publicitat i difusió del Sistema Intern d’Informació.

El responsable de la implantació del Sistema Intern d’Informació (SII) és el Ple de l’Ajuntament d’Alzira, prèvia consulta amb la representació legal de les persones treballadores.

El responsable del Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira és la Comissió Antifrau. L’accés i la gestió del canal intern del SII (bústia interna de denúncies) correspon únicament als membres de la Comissió Antifrau de l’Ajuntament d’Alzira, creada per Decret de l’Alcaldia núm. 2219/2022, de 5 d’octubre.

La Comissió Antifrau delegarà en un o diversos dels seus membre, les facultats de gestió del Sistema Intern d’Informació i de tramitació dels expedients d’investigació. A este o estos membres delegats se’ls denomina responsables de Gestió del Sistema.

El responsable o responsables de Gestió del Sistema hauran de disposar de tots els mitjans personals i materials necessaris per a l’exercici de les seues funcions. En el moment en què el volum d’informacions que es comuniquen en el Sistema així ho aconsellen, s’hauran d’assignar els mitjans de suport administratiu i tècnic que siguen necessaris i adequats perquè puga complir les seues funcions.

En compliment del que es disposa en l’article 5 de la Llei 2/2023 es crea un canal intern d’informació integrat en el SII denominat Bústia interna de denúncies Llei 2/2023.

A través de la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 es poden presentar informacions o comunicacions sobre accions o omissions que puguen ser constitutives d’infracció penal o administrativa greu o molt greu, en el context laboral o professional de l’Ajuntament d’Alzira.

Sobre la base del principi d’accessibilitat, la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 consitix en una eina comprensible, àgil i de fàcil accés, que permet la presentació de comunicacions, tant anònimes com identificades, i garantix la seua total seguretat i
confidencialitat.

Esta garantia de confidencialitat no impedix la cessió de les dades que requerisquen els jutjats i tribunals en exercici de la seua funció jurisdiccional, o la Fiscalia o Fiscalia Europea en exercici de les seues facultats d’investigació.

La Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 és bidireccional i incorpora mecanismes d’interacció amb les persones usuàries que estan orientats a garantir esta col·laboració.

Per cada comunicació realitzada, esta bústia assigna un codi d’identificació alfanumèrica a través del qual la persona informant, anònima o no, pot accedir al Sistema i interactuar amb la persona responsable.

La Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 de l’Ajuntament d’Alzira permet que la informació es presente per escrit, de manera telemàtica. Així mateix, la persona informant podrà sol·licitar una reunió presencial que es celebrarà en el termini màxim de set dies hàbils des de la seua sol·licitud.

L’accés a la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 de l’Ajuntament d’Alzira es podrà realitzar des de la pàgina web de l’Ajuntament: bustiadenuncies.alzira.es. En esta adreça electrònica es detallaran les característiques de seguretat i ús de la Bústia.

L’ús de la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 comporta l’acceptació de les condicions d’ús que es contenen en este Acord.

Es crea un llibre registre de les informacions rebudes i de les investigacions internes, i s’ha de garantir, en tot cas, els requisits de confidencialitat previstos en la Llei 2/2023. La tramitació i gestió d’este llibre registre correspon a la persona responsable del Sistema.

Tant les informacions com les actuacions desenvolupades s’emmagatzemaran en una base de dades segura i d’accés restringit exclusivament a les persones responsables del Sistema d’Informació, que contindrà les següents dades:

a) Data de recepció
b) Codi d’identificació de la informació
c) Actuacions desenvolupades
d) Mesures adoptades
e) Data de tancament de les actuacions

Este registre no serà públic. Al marge de l’accés per part de les persones responsables del Sistema d’Informació (i el personal de suport) al contingut d’este llibre-registre, únicament es podrà accedir a petició raonada de l’autoritat judicial competent, mitjançant acte, i en el marc d’un procediment judicial i sota la tutela d’aquella.

9.1. Recepció de la informació.

Rebuda en la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 alguna comunicació, informació o denúncia, es procedirà al seu registre i se li assignarà un codi d’identificació alfanumèrica.

A continuació, es realitzarà el corresponent justificant de recepció en el termini de set dies naturals següents a la recepció.

No serà procedent realitzar el justificant de recepció ni la comunicació d’inadmissió quan es tracte de comunicacions anònimes que hagen de qualificar-se com manifestament repetitives, abusives, injustificades o inintel·ligibles. Amb caràcter excepcional, aquesta previsió també s’aplicarà a les informacions o denúncies a les quals corresponga aquesta qualificació quan s’aprecie abús de dret o mala fe per part de la persona denunciant.

Queda prohibit formular comunicacions amb una finalitat diferent de la que preveu este Acord o que vulneren els drets fonamentals a l’honor, la imatge i la intimitat personal i familiar o que siguen contràries a la dignitat de la persona, i en este cas podran ser objecte de les responsabilitats legals que pertoquen.

9.2. Valoració.

La persona responsable valorarà la competència, la versemblança de la informació presentada i la suficiència de les evidències aportades.

En els casos en què la comunicació aportada presente alguna manca d’informació, es podrà efectuar el corresponent requeriment.

Quan de la informació presentada es deriven indicis de conductes o fets presumiblement constitutius de delicte, es traslladarà de manera immediata al Ministeri Fiscal o a l’autoritat judicial.

Pertocarà la inadmissió i no es comprovarà la informació aportada, en els següents suposats:

a) En el cas que no es referisca a accions o omissions que es troben dins de l’àmbit objectiu d’aplicació a què es refereix l’apartat 3 i/o no guarden relació amb l’activitat i funcionament de l’Ajuntament d’Alzira.

b) En el cas que la comunicació es presente per persones no incloses en l’àmbit subjectiu d’aplicació a què es refereix l’apartat 4.

c) Quan manque de fonament, de versemblança o de contingut essencial, quan siga notòriament falsa, fundada únicament en opinions o estiga formulada de manera vaga o excessivament genèrica.

d) Quan siga manifestament repetitiva, llevat que s’aprecie noves circumstàncies de fet o de dret que justifiquen una nova valoració. S’entendrà que concorre aquesta causa quan no es continga informació nova i significativa respecte d’anteriors comunicacions prèviament inadmeses o degudament investigades.

e) Quan tinga un caràcter abusiu o injustificat.

f) Quan estiga sent investigada per l’autoritat judicial, el Ministeri Fiscal, Fiscalia Europea o la policia judicial.

g) Quan d’alguna altra manera incomplisquen les condicions fixades en este Acord.

9.3. Comprovació dels fets comunicats.

A continuació, es comprovaran aquelles comunicacions o informacions que continguen una descripció suficient que permeta identificar el fet o la conducta i que es referisquen a actuacions o al funcionament intern de l’Ajuntament d’Alzira.

Comprendrà totes aquelles actuacions encaminades a comprovar la certesa dels fets relatats. Esta comprovació es realitzarà per la persona responsable del Sistema, sense perjudici que, en funció dels fets comunicats, es puga requerir la col·laboració d’altres persones o unitats administratives de l’Ajuntament d’Alzira, quines en qualsevol cas hauran de guardar deure de sigil i confidencialitat.

La persona afectada per la informació té dret al fet que se l’informe de les accions o omissions que se li atribueixen i a ser escoltada en qualsevol moment. Esta comunicació tindrà lloc en el temps i forma que es considere adequat per a garantir la bona fi de la investigació.

En cap cas es comunicarà a les persones afectades la identitat de la persona informant ni es donarà accés a la comunicació o denúncia.

Durant tot el procediment s’actuarà amb especial sensibilitat a la presumpció d’innocència i a l’honor de les persones afectades.

9.4. Terminació.

El termini màxim per a donar resposta a les actuacions d’investigació no podrà ser superior a tres mesos a comptar des de la recepció de la comunicació o, si no es va remetre un justificant de recepció a la persona informant, a tres mesos a partir del venciment del termini de set dies després d’efectuar-se la comunicació, excepte casos d’especial complexitat que requerisquen una ampliació del termini i, en este cas, podrà estendre’s fins a un màxim d’altres tres mesos addicionals.

Després de les tasques de comprovació procedents, el procediment dut a terme per la persona responsable finalitzarà amb l’emissió d’un informe que remetrà a l’òrgan competent.

En cas d’informació o denúncia notòriament falsa, tergiversada o obtinguda de manera il·lícita, s’exigiran les responsabilitats legals que pertoquen.

El resultat de les actuacions es comunicarà a la persona informant o denunciant, així com a la persona afectada sempre que haguera tingut accés a les comunicacions.

9.5. No recurribilitat.

Les decisions adoptades per la persona responsable en relació amb les comunicacions, informacions o denúncies que se li presenten no seran recurribles en via administrativa ni en via contenciosa administrativa.

9.6. Revisió del procediment de gestió d’informacions.

L’Ajuntament revisarà el procediment de gestió d’informacions almenys una vegada cada tres anys, incorporant actuacions i bones pràctiques que conforme a l’experiència acumulada servisquen perquè el SII funcione amb major eficàcia en el compliment dels seus fins.

A este efecte, es tindrà en compte l’experiència de la persona responsable i la d’altres autoritats competents. La modificació serà objecte de la deguda publicació.

a) Quant als drets:

1. Les persones usuàries de la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 tenen dret a la confidencialitat de les comunicacions, informacions i denúncies que proporcionen, així com a mantindre el seu anonimat si així ho desitgen.

2. La persona responsable protegirà en els seus drets a les persones que facen ús d’esta bústia, sense que amb motiu de la seua comunicació es puguen derivar conseqüències lesives per a la seua esfera personal o professional, llevat que les comunicacions es realitzen amb ple coneixement de la seua falsedat o faltant de manera temerària a la veritat.

3. Les comunicacions, informacions i denúncies en cap cas comporten l’inici d’un procediment administratiu, ni tampoc produeixen l’efecte de presentació en el Registre d’entrada de l’Ajuntament. Tampoc la seua presentació genera la condició de persona interessada en un procediment administratiu.

4. Les comunicacions no són constitutives de l’exercici del dret de petició, ni comporten la formulació d’un recurs administratiu, ni l’exercici de qualsevol acció o reclamació a la qual puguen tindre dret les persones que les formulen.

5. Així mateix, la persona usuària de la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 podrà exercir els drets que li confereix la legislació de protecció de dades de caràcter personal i tindrà dret a conéixer l’estat de la tramitació de la seua denúncia i els resultats de les actuacions.

b) Quant a les obligacions:

1. Les persones que facen comunicacions han de tindre indicis raonables o suficients sobre la certesa de la informació que comuniquen, no podent formular-se comunicacions genèriques, de mala fe o amb abús de dret.

2. Les persones que informen o denuncien estan obligades a descriure de la manera més detallada possible els fets o conductes que comuniquen i han de proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació descrita i, si escau, els indicis objectius per a obtindre les proves.

3. Les persones usuàries de la Bústia es fan responsables de la conservació, amb les degudes precaucions de seguretat, del codi alfanumèric que identifica la seua comunicació i del seu ús únicament als efectes de mantindre la relació amb la persona responsable i d’addicionar informació rellevant.

4. La persona que efectue una comunicació de fets que vulneren el principi de bona fe o amb abús de dret pot incórrer en responsabilitat civil, penal o administrativa.

Els tractaments de dades personals que deriven de la implementació del SII es regiran pel que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, en la Llei orgànica 7/2021, de 26 de maig, de protecció de dades personals tractats per a fins de prevenció, detecció, investigació i enjudiciament d’infraccions penals i d’execució de sancions penals, i en el títol VI de la Llei 2/2023.

Quant a les dades personals continguts en el llibre registre d’informacions, previst en l’apartat 8 del present Acord i en article 26 de la Llei 2/2023, només es conservaran durant el període que siga necessari i proporcionat a l’efecte de complir el que es preveu en la Llei 2/2023.

De conformitat amb l’article 32 de la Llei 2/2023, l’accés a dades personals de la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 quedarà limitat, dins de l’àmbit de les seues competències i funcions, exclusivament a:

a) La persona responsable del Sistema i al que gestione directament.
b) L’alcalde, que ostenta l’atribució de ser el cap superior de tot el personal de l’Ajuntament, en l’adopció de mesures disciplinàries contra un treballador.
c) La persona responsable dels serveis jurídics, si fora procedent l’adopció de mesures legals en relació amb els fets relatats en la comunicació.
d) Les persones encarregades del tractament que eventualment existisquen o es puguen designar.
e) La persona delegada de protecció de dades.

La política de tractament de dades pot consultar-se en la pàgina web de l’Ajuntament https://www.alzira.es/politica-deprivacitat.

La Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 respectarà les garanties de protecció de les persones informants que estableix la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre, relativa a la protecció de les persones que informen sobre les infraccions del Dret de la Unió; la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, així com la Llei 11/2016, de 28 de novembre, de la Generalitat, de l’Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana.

La persona responsable protegirà en els seus drets a les persones que facen ús d’esta bústia, sense que amb motiu de la seua comunicació es puguen derivar conseqüències lesives per a la seua esfera personal o professional, llevat que les comunicacions es realitzen amb ple coneixement de la seua falsedat o faltant de manera temerària a la veritat.

Sobre este tema s’aplicaran les garanties de protecció de la persona informant que estableix la normativa indicada.

L’Ajuntament d’Alzira publicarà en la pàgina d’inici de la seua web, en una secció separada i fàcilment identificable, la informació adequada sobre l’ús de la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023, així com sobre els principis essencials del procediment de gestió d’informació.

Així mateix, es publicarà en la seu electrònica de l’Ajuntament, en una secció separada, fàcilment identificable i accessible, la informació a què es refereix l’article 25 de la Llei 2/2023 respecte a la Bústia externa de denúncies de l’Ajuntament d’Alzira. La Bústia de denúncies de l’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) actuarà com a canal extern de denúncies de l’Ajuntament d’Alzira.

En allò que no estiga regulat en la present resolució, s’aplicarà el que es disposa en la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d’octubre, relativa a la protecció de les persones que informen sobre les infraccions del Dret de la Unió, en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, en la Llei 11/2016, de 28 de novembre, de la Generalitat, i en les normes de desenvolupament, així com altra normativa estatal o autonòmica que s’aprove dins d’este àmbit.>>