Alzira, 25 de gener 2018.- Este matí, l’alcalde d’Alzira, Diego Gómez i el regidor d’Agricultura i Medi Ambient, Pep Carreres, han comparegut en roda de premsa per tal de donar a conèixer les línies d’actuació previstes des del govern municipal al respecte de l’agricultura. També han actualitzat les dades de gestió i les inversions realitzades en este àmbit, que s’han augmentat considerablement respecte a la última legislatura.
Gómez ha destacat que al respecte dels camins reparats, en el període comprés entre 2015 i 2018, “s’han invertit més de 800.000 €”. En 2015 i 2016 es van invertir 170.000 euros, 86.397 € en 2017 i en 2018 ja hi ha prevista la inversió de 550.000 €. Els últims treballs al respecte s’han iniciat esta setmana i hi ha demanada ja una subvenció per a reparar nous camins.
Pel que fa al Insectari, la inversió en 2017 de 6.877 € i la de 2018 de 8.265 €, duplica la que es destinava en els anys 2012 (3.000 €), 2013 (2.850 €) i 2014 (2.850 €). Així com el pressupost anual destinat a l’agricultura de 179.000 € en 2017 i de 178.00 € previst per a 2018 que és major que el destinat en 2012 (84.900 €), 2013 (142.000 €) o en 2014 (172.000 €). A més, l’alcalde ha recordat la reducció del IBI Rústic d’un 10% per a 2018 .
Des de l’Ajuntament també es van sol·licitar a les diferents administracions ajudes per a pal·liar els danys produïts per les fortes pluges ocorregudes en els mesos de novembre i desembre de 2016. A Alzira li atorgaren una ajuda de 33.516 €.
Al respecte de les reunions del Consell Municipal Agrari, són 4 els Consells que es realitzen els últims anys (2015-2017), fins a les 3 reunions que se celebraven en 2013- 2014. També són moltes les mocions que s’han dut al plenari relacionades amb l’agricultura. Des de juliol de 2015 fins desembre de 2017, són 32 les mocions que s’han elevat al ple, 26 d’elles han estat aprovades.
L’alcalde ha destacat que “estem oberts a parlar i a reunir-nos amb qualsevol associació agrícola que així ho considere. Si bé, crec que des d’un dels membres d’AVA, Bernardo Ferrer, s’han dut a terme diferents atacs cap a la nostra forma d’actuar en l’àmbit agrícola sense reunir-se i intercanviar opinions i sense tindre en compte a la resta de sindicats i associacions que també defenen al sector. Des que ostente el càrrec d’alcalde sols he mantingut una reunió formal amb este sindicat agrari i m’agradaria saber si des d’AVA actuen de la mateixa manera amb altres ajuntaments com ho ha fet amb el d’Alzira.
Segons ha manifestat el regidor d’Agricultura i Medi Ambient, Pep Carreres, en estos moments “estem davant un canvi del paradigma econòmic i un canvi climàtic que són condicionants molt importants en la manera d’entendre l’agricultura. Tenim un problema de falta d’accessibilitat dels joves al treball agrari per la falta de rendibilitat del conreu i, per això, cal explorar noves vies que apunten a eixa finalitat. L’Ajuntament donarà suport, en la mesura dels seus recursos, a projectes que avancen cap a residu zero, disminució de les despeses de producció, incorporació dels joves i energies renovables”.
Pel que fa a les cremes agrícoles, el regidor ha anunciat que el pròxim dia 1 de febrer, des de la Generalitat, està previst que s’alce la prohibició que estava aplicant-se també a la ciutat. “Hem sigut flexibles al respecte però estàvem amb alerta màxima d’incendis, després d’un any sense ploure, i era la nostra responsabilitat ser cautes i actuar amb fermesa”. A més, ha anunciat que des de l’Ajuntament d’Alzira s’està treballant per posar en marxa, en 2018, el Servei Municipal de Trituració, que “evitarà el risc que comporta d’incendis” i que, a més, “servirà per a la regeneració de la matèria orgànica amb les restes de poda i l’estabilització de la humitat el que du implícit un estalvi d’aigua, complint així amb la normativa europea de la Política Agrària Comuna”.
Per a finalitzar, Carreres també ha fet al·lusió a la problemàtica de l’abandonament de terres, en què es treballa des de l’Ajuntament perquè estiguen en condicions correctes. Cal destacar que des de fa tres mesos, s’han enviat 120 requeriments a propietaris de camps que no estan en l’estat adequat, perquè netegen la seua parcel·la i quasi en el 50% dels casos les actuacions de neteja ja s’han portat a terme. De la resta de requeriments que no es complisquen, iniciarem procediment administratiu per a fer la tasca de neteja des de l’Ajuntament, revertint el cost de l’actuació al propietari.