AVAF

BÚSTIA INTERNA DE DENÚNCIES (CANAL INTERN D’INFORMACIÓ INTEGRAT EN EL SII)

El Sistema intern d’informació (SII) de l’Ajuntament d’Alzira respon al mandat recollit en la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, d’establir canals interns, un responsable del sistema i un procediment a seguir per a la presentació d’informació sobre actes o conductes constitutives de possibles infraccions penals o administratives, greus o molt greus, en el context laboral o de l’Ajuntament d’Alzira, amb totes les garanties de confidencialitat i protecció.

Regulació:

Bústia de denuncies

Les informacions que es presenten han de versar sobre accions o omissions relacionades amb el funcionament de l’Ajuntament d’Alzira que puguen ser constitutives d’infraccions penals o administratives, greus o molt greus.

Son persones informants o denunciants:

a) Les persones que tinguen la condició d’empleats públics de l’Ajuntament (personal funcionari de carrera i interí, personal estatutari, personal laboral, personal eventual…), així com també els càrrecs electes de l’Ajuntament d’Alzira.
b) Qualsevol personal que treballe per o sota la supervisió i direcció de contractistes, subcontractistes i proveïdors de l’Ajuntament d’Alzira.
c) Les persones que informen en el marc d’una relació laboral, funcionarial o estatutària ja finalitzada, voluntaris, becaris i treballadors en períodes de formació, amb independència que perceben o no una remuneració.
d) Les persones, la relació de les quals encara no haja començat, en els casos en què la informació sobre infraccions haja sigut obtinguda durant el procés de provisió de llocs de treball.

El Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira es regirà pels principis següents:

a) Seguretat, confidencialitat i, si és el cas, anonimat i protecció de dades. La garantia de confidencialitat no sols abasta la identitat de la persona informant, sinó també les persones afectades i qualsevol altre tercer esmentat. Les actuacions realitzades per a la gestió i tramitació de les informacions, haurà de comptar amb mesures per a preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades de les persones afectades. La garantia de protecció de dades impedirà l’accés a personal no autoritzat.
b) Protecció de les persones informants, amb tolerància zero davant les possibles represàlies.
c) Sotmetiment de les actuacions d’investigació a la presumpció d’innocència i al respecte al dret a l’honor per als afectats de les informacions remeses.
d) Informació adequada, clara i accessible sobre l’ús del canal intern i sobre els principis del procediment de gestió de les informacions. Així mateix, s’informarà sobre els canals externs d’informació.
e) Publicitat i difusió del Sistema Intern d’Informació.

El responsable del Sistema Intern d’Informació de l’Ajuntament d’Alzira és la Comissió Antifrau. L’accés i la gestió del canal intern del SII (bústia interna de denúncies) correspon únicament als membres de la Comissió Antifrau de l’Ajuntament d’Alzira, creada per Decret de l’Alcaldia núm. 2219/2022, de 5 d’octubre.

1. Recepció de la informació.
Rebuda en la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 alguna comunicació, informació o denúncia, es procedirà al seu registre i se li assignarà un codi d’identificació alfanumèrica.
A continuació, es realitzarà el corresponent justificant de recepció en el termini de set dies naturals següents a la recepció.
No serà procedent realitzar el justificant de recepció ni la comunicació d’inadmissió quan es tracte de comunicacions anònimes que hagen de qualificar-se com manifestament repetitives, abusives, injustificades o inintel·ligibles. Amb caràcter excepcional, aquesta previsió també s’aplicarà a les informacions o denúncies a les quals corresponga aquesta qualificació quan s’aprecie abús de dret o mala fe per part de la persona denunciant.
Queda prohibit formular comunicacions amb una finalitat diferent de la que preveu este Acord o que vulneren els drets fonamentals a l’honor, la imatge i la intimitat personal i familiar o que siguen contràries a la dignitat de la persona, i en este cas podran ser objecte de les responsabilitats legals que pertoquen.

2. Valoració.
La persona responsable valorarà la competència, la versemblança de la informació presentada i la suficiència de les evidències aportades.
En els casos en què la comunicació aportada presente alguna manca d’informació, es podrà efectuar el corresponent requeriment.
Quan de la informació presentada es deriven indicis de conductes o fets presumiblement constitutius de delicte, es traslladarà de manera immediata al Ministeri Fiscal o a l’autoritat judicial.

Pertocarà la inadmissió i no es comprovarà la informació aportada, en els següents suposats:

a) En el cas que no es referisca a accions o omissions que es troben dins de l’àmbit objectiu d’aplicació a què es refereix l’apartat 3 i/o no guarden relació amb l’activitat i funcionament de l’Ajuntament d’Alzira.
b) En el cas que la comunicació es presente per persones no incloses en l’àmbit subjectiu d’aplicació a què es refereix l’apartat 4.
c) Quan manque de fonament, de versemblança o de contingut essencial, quan siga notòriament falsa, fundada únicament en opinions o estiga formulada de manera vaga o excessivament genèrica.
d) Quan siga manifestament repetitiva, llevat que s’aprecie noves circumstàncies de fet o de dret que justifiquen una nova valoració. S’entendrà que concorre aquesta causa quan no es continga informació nova i significativa respecte d’anteriors comunicacions prèviament inadmeses o degudament investigades.
e) Quan tinga un caràcter abusiu o injustificat.
f) Quan estiga sent investigada per l’autoritat judicial, el Ministeri Fiscal, Fiscalia Europea o la policia judicial.
g) Quan d’alguna altra manera incomplisquen les condicions fixades en este Acord.

3. Comprovació dels fets comunicats.
A continuació, es comprovaran aquelles comunicacions o informacions que continguen una descripció suficient que permeta identificar el fet o la conducta i que es referisquen a actuacions o al funcionament intern de l’Ajuntament d’Alzira.
Comprendrà totes aquelles actuacions encaminades a comprovar la certesa dels fets relatats. Esta comprovació es realitzarà per la persona responsable del Sistema, sense perjudici que, en funció dels fets comunicats, es puga requerir la col·laboració d’altres persones o unitats administratives de l’Ajuntament d’Alzira, quines en qualsevol cas hauran de guardar deure de sigil i confidencialitat.
La persona afectada per la informació té dret al fet que se l’informe de les accions o omissions que se li atribueixen i a ser escoltada en qualsevol moment. Esta comunicació tindrà lloc en el temps i forma que es considere adequat per a garantir la bona fi de la investigació.
En cap cas es comunicarà a les persones afectades la identitat de la persona informant ni es donarà accés a la comunicació o denúncia.
Durant tot el procediment s’actuarà amb especial sensibilitat a la presumpció d’innocència i a l’honor de les persones afectades.

4. Finalització.
El termini màxim per a donar resposta a les actuacions d’investigació no podrà ser superior a tres mesos a comptar des de la recepció de la comunicació o, si no es va remetre un justificant de recepció a la persona informant, a tres mesos a partir del venciment del termini de set dies després d’efectuar-se la comunicació, excepte casos d’especial complexitat que requerisquen una ampliació del termini i, en este cas, podrà estendre’s fins a un màxim d’altres tres mesos addicionals.
Després de les tasques de comprovació procedents, el procediment dut a terme per la persona responsable finalitzarà amb l’emissió d’un informe que remetrà a l’òrgan competent.
En cas d’informació o denúncia notòriament falsa, tergiversada o obtinguda de manera il·lícita, s’exigiran les responsabilitats legals que pertoquen.
El resultat de les actuacions es comunicarà a la persona informant o denunciant, així com a la persona afectada sempre que haguera tingut accés a les comunicacions.

a) Drets de les persones usuàries de la Bústia:

1. Dret a la confidencialitat de les comunicacions, informacions i denúncies que proporcionen, així com a mantindre el seu anonimat si així ho desitgen.
2. La persona responsable protegirà en els seus drets a les persones que facen ús d’esta bústia, sense que amb motiu de la seua comunicació es puguen derivar conseqüències lesives per a la seua esfera personal o professional, llevat que les comunicacions es realitzen amb ple coneixement de la seua falsedat o faltant de manera temerària a la veritat.
3. Les comunicacions, informacions i denúncies en cap cas comporten l’inici d’un procediment administratiu, ni tampoc produeixen l’efecte de presentació en el Registre d’entrada de l’Ajuntament. Tampoc la seua presentació genera la condició de persona interessada en un procediment administratiu.
4. Les comunicacions no són constitutives de l’exercici del dret de petició, ni comporten la formulació d’un recurs administratiu, ni l’exercici de qualsevol acció o reclamació a la qual puguen tindre dret les persones que les formulen.
5. A exercir els drets que li confereix la legislació de protecció de dades de caràcter personal i tindrà dret a conéixer l’estat de la tramitació de la seua denúncia i els resultats de les actuacions.

b) Obligacions de les persones usuàries de la Bústia:

1. Han de tindre indicis raonables o suficients sobre la certesa de la informació que comuniquen, no podent formular-se comunicacions genèriques, de mala fe o amb abús de dret.
2. Estan obligades a descriure de la manera més detallada possible els fets o conductes que comuniquen i han de proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació descrita i, si escau, els indicis objectius per a obtindre les proves.
3. Es fan responsables de la conservació, amb les degudes precaucions de seguretat, del codi alfanumèric que identifica la seua comunicació i del seu ús únicament als efectes de mantindre la relació amb la persona responsable i d’addicionar informació rellevant.
4. La persona que efectue una comunicació de fets que vulneren el principi de bona fe o amb abús de dret pot incórrer en responsabilitat civil, penal o administrativa.

La Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 permet l’anonimat i garanteix la confidencialitat i seguretat de les comunicacions.
Aquesta Bústia garanteix en tot moment la confidencialitat de les comunicacions i la identitat de l’informant. Les persones poden facilitar les seues dades identificatives i de contacte o, si ho prefereixen, també poden fer la comunicació de manera anònima.

Hi ha dues opcions per realitzar la comunicació de manera anònima:

1. Utilitzant el seu navegador però sense facilitar les dades identificatives i de contacte. En aquest cas queda rastre de l’ adreça IP des de la qual es realitza la comunicació, la qual pot ser requerida a l’Ajuntament per les autoritats competents.
2. Garantint plenament l’anonimat de la comunicació en l’entorn digital (també de l’adreça IP, que pot identificar la persona que navega per Internet), utilitzant una xarxa d’anonimització. L’eina més utilitzada és la xarxa TOR. La forma més senzilla d’utilitzar aquesta xarxa és descarregar i instal•lar el navegador Tor Browser, que es pot obtenir des de la pàgina: https://www.torproject.org/download/download-easy.html.es.

L’ anàlisi de les eines usades per altres entitats dedicades a la denúncia ciutadana i experts en aquests temes, aconsellen facilitar aquesta opció d’ anonimat per preservar la integritat de qui informa, que sovint pot estar en situació de vulnerabilitat.
La xarxa TOR és bàsicament un programari gratuït i de codi obert que permet millorar la privacitat i seguretat a Internet. En connectar-se a Internet amb TOR, la connexió passa a través d’una sèrie de túnels xifrats abans de ser encaminada fins al seu destí el que dificulta rastrejar la font de la informació. Així, la identitat de la persona que es connecta a la Bústia interna de denúncies Llei 2/2023 està protegida.
L’ús de la xarxa TOR per accedir a la bústies és aconsellable o indispensable quan es té el convenciment o la certesa de risc, perquè garanteix l’ anonimat de la persona en el moment de la recepció de la comunicació. No obstant això, cal recordar que qui informa ha de preservar, també, l’anonimat en el moment de l’emissió.
En moltes administracions públiques i xarxes corporatives en general, els administradors d’aquestes xarxes impedeixen l’accés a la pàgina de descàrrega de TOR o filtren el trànsit dirigit a ella. Per això, per utilitzar aquest programari pot ser necessari fer-ho des d’ un ordinador d’ús personal.